Tokon rotumestaruuskilpailun säännöt

Tanskalais-ruotsalaisten pihakoirien tokon rotumestaruuskilpailujen säännöt

Hyväksytty STRP:n hallituksen kokouksessa 18.8.2018.

1. Rotumestaruudet pyritään järjestämään kerran kalenterivuodessa osana Suomen Palveluskoiraliiton hyväksymää virallista tottelevaisuuskoetta (toko).

2. Osallistumisoikeus on kaikilla tanskalais-ruotsalaisilla pihakoirilla, jotka täyttävät Suomen Palveluskoiraliiton määrittelemät osallistumisvaatimukset.

3. Koiran omistajan ja ohjaajan tulee olla Suomen Tanskalais-ruotsalaiset pihakoirat ry:n jäsen. Mikäli koiralla on useampia omistajia riittää, että yksi heistä on jäsen.

4. Rotumestari palkitaan kiertopalkinnolla, joka kiertää joka vuosi.

5. Mestaruuden voittaa tanskalais-ruotsalainen pihakoira, joka saavuttaa prosentuaalisesti suurimman pistemäärän kilpailuluokkansa täydestä pistemäärästä.

6. Mikäli kaksi tai useampi koira saavuttaa yhtä suuren prosentuaalisen osuuden pisteistä luokassaan, voitto menee ylemmässä luokassa kilpailevalle koiralle.

7. Mikäli tasapisteissä olevat koirat kilpailevat samassa luokassa mestaruus ratkotaan vapaanaseuraamisen ja luoksetulon yhteispistemäärän perusteella.

Esimerkkinä tokon rotumestaruuden pisteytyksestä ja sijoituksista:

Jos koira A saa  ALO-luokasta 160 pistettä ja täydet pisteet luokassa ovat 200 pistettä, niin koira A saa 80% pisteistä. Koira B saa AVO-luokasta 136 pistettä ja täydet pisteet luokassa ovat 200 pistettä, niin koira B saa 68%. VOI-luokassa kisaava C-koira saa 230 pistettä ja täydet pisteet luokassa ovat 320 pistettä, niin koira C saa 71,9%.

Prosenttilaskujen perusteella tokon rotumestaruuden voittaa A, 2.sijalle koira C ja 3.sija B.